top of page

Charlottes ervaring in de Gelukfabriek


Heb je de reportage in het tijdschrift al gelezen over de Gelukfabriek? Hoofdredactrice Esmee vertelde over haar ervaring bij coach Marjan van de Bult. Ook hoofredactrice Charlotte ging mee. Haar verslag lees je hier.

‘’Weten wat je wilt doen leek me altijd zo heerlijk. Je maakt een bewuste studiekeuze en dan ga je het werk doen waar je van droomde. Totdat ik me besefte dat het daar eigenlijk stopt. Na het studeren ga je direct aan de slag bij je droombaan en werk je van je tweeëntwintigste tot je zevenenzestigste. Nee, dat is niets voor mij. Zulke mensen zijn vrachtschepen, vertelt Marjan. Dat is prima, zulke mensen zijn er ook, die houden van zekerheid en varen een bepaalde koers. Ik ben een zeilboot. Ik vaar met winden mee en krijg zware stormen op mijn pad. Als zeilboot is het niet erg om zo nu en dan van koers te veranderen. Heb ik na een paar jaar genoeg van schrijven dan is dat niet het einde van de wereld. Dat zette mij aan het denken tijdens de sessie. Het is dus helemaal niet erg om niet te weten wat je wilt en om van koers te veranderen. Maar ga ik er dan ooit achter komen? Het liefst nog voor mijn zevenenzestigste. Dat moet lukken, aldus Marjan. Eerst is het belangrijk dat je heel goed weet wie je bent. Waar liggen je sterke punten en waar je zwakke? In een paar krachtige kenmerken moet je jezelf kunnen definiëren. De eerste drie woorden die mij te binnen schoten waren zorgzaam, creatief en slordig. Ik heb een luisterend oor en wil iedereen het altijd naar de zin maken. Dan staat er creatief. Wanneer ben je eigenlijk creatief? Ik kan uren bezig zijn met foto’s bewerken of mijn kleine studio in Amsterdam zo budgetvriendelijk en gezellig mogelijk inrichten.

Mijn minder goede eigenschap is slordigheid. Ook wel een tikkeltje chaotisch. Maar daar put ik wel mijn creativiteit uit, veel ideeën krijg ik zodra ik druk ben of de deadline voel naderen. Het is goed om eens bij stil te staan. Zo kom ik er nu achter dat ik meer een bedenker ben dan een doener.

Nadat ik dat op een rijtje had moest ik met een moodboard duidelijk maken waar ik mezelf over vijf jaar zie, zowel werk als privé (zie foto). Waar word ik nou gelukkig van? Dat is waarschijnlijk de belangrijkste vraag van die dag. Aan het moodboard te zien ben ik een vrijgevochten persoon, is familie belangrijk voor mij en wil ik nog zoveel meer zien van de wereld. Met dit besef stap ik terug in de trein naar Amsterdam. Voordat deze dag begon, had ik nog het idee om misschien een master te gaan volgen. Nu weet ik dat ik dat helemaal niet echt wil. Ik ga zien wat er op mijn pad komt, ik ben tenslotte een zeilschip, veranderen van koers kan zo weer.”

Wie is Marjan?

Marjan (27) studeerde zelf af aan de HBO opleiding management in de zorg. Daarna kreeg ze een leuke baan. Toch ontbrak er nog iets. “Ik vond het coachen van mensen leuk en dit kwam ook aan bod tijdens mijn werk. Alleen had ik het idee dat ik vast zat in bepaalde kaders. Uiteindelijk heb ik het roer omgegooid en ben ik zelf begonnen als coach. Zo’n twee jaar geleden ben ik het bedrijf Gelukfabriek gestart. Op dit moment help ik vooral vrouwen, maar ook steeds meer mannen melden zich aan. Het kunnen mensen zijn die al wat langer vast zitten in een baan waarin ze eigenlijk niet gelukkig zijn. Ook studenten die net afgestudeerd zijn en geen idee hebben wat ze moeten gaan doen zijn welkom.” Check www.gelukfabriek.nl.

Moodboard van Charlotte.

Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page